شغل پردرامد پرورش زالو و روش کسب درامد

۹۶ بازديد

مصاحبه با بانوی کارافرین 
طیبه صدری پرورش زالو طبی را با چهار زالو به مدت شش ماه و با حمایت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اراک و صندوق حمایت از کارآفرینی آغاز کرده است.


این پرورش دهنده زالوی طبی اظهار کرد: شش ماه است که این فعالیت را با فاز پرورش شروع کرده ایم. ایده پرورش زالو زمانی به ذهنم رسید که پیشرفت در این کار را در ایران شاهد شدم و با توجه به اینکه در استان مرکزی کسی این فعالیت را آغاز نکرده بود به عنوان اولین نفر دست به این اقدام زدم.

وی افزود: با حمایت دانشگاه آزاد اراک مکان پرورش زالوها به سرعت در مرکز رشد این دانشگاه فراهم شد و مشکلی که در این مسیر وجود داشت مربوط به بانک بود که پرداخت تسهیلات 15 میلیون تومانی برای شروع این کارآفرینی را با تاخیر به انجام رساند.

صدری گفت: پرداخت تسهیلات به جهت طی مراحل قرارداد و بروکراسی­ های موجود و ... سه ماه به طول انجامید و باعث شد زالوها دیر به دست من رسیده و آنها را با قیمتی گرانتر خریداری کنم، همچنین به دلیل نبود اعتبار برای تهیه دستگاه تصفیه آب که از الزامات این کار است، بسیاری از زالوها تلف شدند و سودی عاید نشد.

وی در ادامه گفت: در مجموع این امکان وجود دارد که فاز پرورش را در 6 ماه و تکثیر را در 14 ماه با شرایط کنترل شده به انجام رساند.

صدری با اشاره به اینکه ابتدا پرورش را آغاز کرده و سال بعد امر تکثیر این جانور را آغاز می کنیم، بیان کرد: در پرورش این موجود، ابتدا لاروها را تهیه کرده و بزرگ می کنیم که تبدیل به زالوی طبی می شود و در نهایت آنها را برای مصارف طبی و درمانی به فروش می رسانیم.

وی نژاد زالوها را هیرودو مدیسینالیس و ایرانی عنوان کرد و گفت: زالوهای طبی دارای خطوطی هستند و برخی هم کاملا پشت سبز هستند که زالوی درجه یک به شمار می روند.

وی در خصوص شرایط و ظروف نگهداری زالوها گفت: علت تفاوت اندازه ظروف نگهداری زالوها این است که گاهی شرایطی ایجاد می شود که طی آن در یک ظرف زالوها شروع به تلفات دادن می کنند، از این رو برای اینکه همه زالوها را از دست ندهیم، آنها را طبقه بندی می کنیم تا اگر میکروبی در یکی از ظروف بود همه زالوهای موجود از بین نروند.

صدری اظهار کرد: باید در هر ظرف 10 لیتری حدود 100 عدد زالو وجود داشته باشد. زالوها هر 10 روز یکبار پوست اندازی می کنند، از این رو در داخل هر ظرف سنگ ریزه و تکه­ های کوزه شکسته قرار داده می شود تا این امر تسهیل شود.

وی تصریح کرد: حدود 6 ماه به طول می‌انجامد تا یک لارو به اندازه زالوی بالغ رشد کند. در حال حاضر آنها رشد کرده و اغلب به فروش رفته اند.

صدری در مورد شرایط آب برای نگهداری زالوها گفت: این شرایط بسیار حساس است آنها به آمونیاک و نمک حساس هستند از این رو ظرف ها به دستگاه تصفیه آب وصل هستند.

وی ادامه داد: قیمت دستگاه تصفیه آب سه میلیون تومان است، اما اگر یک میلیون زالو بخرید و بقیه سرمایه را برای تهیه دستگاه تصفیه آب هزینه کنید بهتر از این است که همه زالوها را از دست بدهید.

صدری گفت: در این مسیر تلفات زالو بسیار داشتیم چراکه تسهیلاتی که از صندوق کارآفرینی دریافت کردیم 15 میلیون تومان بود و این رقم برای کسی که می خواست این مهم را به صورت صنعتی آغاز کند بسیار کم بود به همین سبب در ابتدا نتوانستیم دستگاه تصفیه آب خریداری کنیم و زالوها به دلیل ویژگی های آب شهر اراک تلف شدند.

وی ادامه داد: آب شهر اراک مشکل دارد و اگر از ابتدا دستگاه تصفیه آب داشتیم اصلا شاهد تلفات آنها نمی شدیم. آب ظروف نگهداری را یک روز در میان عوض می کنیم، اما با وجود دستگاه تصفیه آب و نبود تلفات این زمان می تواند بیشتر و در حدود سه تا چهار روز هم باشد.

صدری تصریح کرد: تعویض آب از این لحاظ دارای اهمیت بسیار است که اگر زالوی مرده از ظرف خارج نشود، همانند یک میوه گندیده که دیگر میوه ­ها را خراب می کند، بقیه زالوها را نیز تلف می­ کند، اما زالو در محیط مرطوب می­ تواند تا 48 ساعت بدون آب زنده باشد.

این پرورش دهنده زالو گفت: غذادهی آنها هر دو ماه یکبار صورت می­ گیرد و باید شرایط را سنجید و تعداد تلفات را در یک هفته یا یک ماه بررسی کرد که این مهم در قالب گزارشی تهیه می­ شود.

وی افزود: غذای این موجودات در واقع خون و گیاه است، اما به دلیل مسائل بهداشتی اجازه داریم که به آنها فقط گیاه بخورانیم.


پرورش زالو


کارآفرینی با پرورش زالو:

با توجه به اینکه امروزه مردم به طب سنتی روی آورده اند و زالو درمانی هم یکی از روش های موثر در درمان بسیاری از بیماری هاست، پرورش زالو می تواند برای راه اندازی یک کسب و کار در نظر گرفته شود.

زالوها نرم تنانی آبزی هستند که همگی زندگی انگلی دارند. دارای سه فک هستند که هر کدام آن ها ۱۰۰ دندان دارد و از خون تغذیه می کنند به همین دلیل به خون آشام مفید معروفند. زالو خواص درمانی زیادی دارد و علاوه بر آن در صنایع آرایشی و بهداشتی هم کاربرد دارد. ناحیه خزری ایران بهترین زالوی جهان را دارد و طرفدارن زیادی دارد. طبق گفته ابن‌سینا در کتاب قانون، زالو خون را بهتر از حجامت از عمق بدن بیرون می‌کشد. او زالو را در درمان بیماری‌های پوستی از قبیل جوش‌ها، دمل‌های صورت و لک‌ و پیس سودمند می‌‌دانست.

بیماری های قابل درمان با زالو

  • آرتروز
  • بیماری های پوستی، جوش
  • درمان کوفتگی، صدمات و ورم
  • بیماری ها و تورم های چشمی
  • جراحی پلاستیک و پیوند اعضاء
  • دردهای عضلانی
  • بیماری های دستگاه حرکتی
  • رماتیسم مفصلی
  • بیماری های قلبی عروقی، تنگی عروق
  • اختلال گردش خون

برای راه اندازی کارگاه پرورش زالو ابتدا باید مجوزهای موافقت اصولی، پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری را از سازمان نظام مهندسی و دامپزشکی اخذ کنید.

وسایل مورد نیاز برای کارگاه

  • یک عدد پمپ آب و شیلنگ جهت تعویض و شستشو
  • پمپ هوای مرکزی و لوله کشی ها جهت هوادهی
  • وان یا آکواریوم یا پت
  • دماسنج دیواری
  • دماسنج دیجیتال همرا با رطوبت سنج
  • دماسنج میله ای دیجیتال برای دمای آب و خون
  • پایه ای فلزی برای وان ها
  • لوله کشی های ورودی آب به وان ها و لوله کشی جهت خروج آب
  • مخزن آب جهت کلر زدایی و …
  • دستگاه سختی سنج دیجیتال
  • توری یا چسب آلومنیومی برای پوشاندن وان ها جهت خارج نشدن زالوها
  • ظروف تغذیه زالو
  • خرید غشا پارچه ململ یا توری پلی آمید یا ملحفه بیمارستانی
  • خزه جهت ساخت جزیره
  • اسپیلت یا کولر آبی برای خنک نگه داشتن فارم

تولید مثل زالوها  بستگی به دفعات تغذیه و کیفیت غذایی که آن ها مصرف می کنند دارد. زالوها  موجودات دو جنسی هستند اما با وجود هر دو اندام جنسی نر و ماده، با دیگر زالوها جفت گیری می کنند. جفت گیری به طور طبیعی در ماه های تابستان در داخل یا خارج آب انجام می شود، و می تواند تا ۱۸ ساعت به طول انجامد.

زالو ها باید هر ۲۰ روز تغذیه شوند. خون کله پاچه گاو بهترین منبع تغذیه زالو ها هستند. زالوها همچنین از خون پستانداران، ماهی، دوزیستان مانند لاک پشت، قورباغه و خزندگان، پرندگان تغذیه می کنند. تغذیه در زالوها متفاوت بوده و آن ها معمولا به مدت طولانی تغذیه نمی کنند و خونی را که از موجودات زنده مکیده اند را در کیسه خونی خود برای مدتی (معمولا یکی دو ماه) نگه می دارند. از جلبک هم می توان در مخزن استفاده کرد که از راه پوست جذب بدنشان می شود. دمای مناسب برای آبی که زالو در آن نگهداری می شود نیز باید بین پنج تا حداکثر پانزده درجه سانتی گراد باشد.


منبع
ویکیپدیا



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.